“Olyan vagyok, mint aki félálomban töltötte egész életét, s most azt próbálja kitalálni, hogy milyen is volt ő, mielőtt fölébredt.”
Szereplők
Charlie Gordon (32)
Charlie családja: Matt, Rose, Norma, Herman bácsi (említve)
a Donner pékségben: Gimpy, Joe, Frank, Mr. Donner
Beekman Főiskola: dr. Strauss, Nemur professzor, Burt
Alice Kinnian: Charlie ❤️
Fay: Charlie 🩷
Algernon 🐁
Események
vizsgálatok, megismerkedés Algernonnal, majd műtét, amit titokban kell tartani
eleinte apró változások, majd folyamatos, rohamos fejlődés ➡️ kreativitás, olvasás, beleérzés mások helyzetébe, összetettebb gondolatok és érzelmek
Charlie tanulás közben a múltját is kutatja (álmok, emlékek, terápia) ➡️ rájön, hogy csúfot űztek belőle ➡️ düh, gyanakvás, szégyenlőség
mozi Alice-szel
Gimpy lopása (”Mi a helyes? Ironikus, hogy minden intelligenciám sem segít egy ilyen problémát megoldani.”)
Charlie-t kirúgják (kirepülés a fészekből)
veszekedés Alice-szel
út Chicagóba: mintha a kísérlet előtt nem létezett volna ➡️ szökés A-nal (lehet, hogy az állapotuk nem tartós?), lakásbérlés, Fay
Matt borbélyüzlete (Ch. nem fedi fel előtte a kilétét)
a régi Ch. még ott él benne ➡️ lefekszik Fayjel, hogy elűzze
önálló kutatás az alapítványon keresztül (A. visszaesésének vizsgálata), Ch. egyenrangú a professzorokkal
látogatás a Warrenbe
Nemur koktélpartija ➡️ vita Ch. és Nemur között
a tanulmány elkészül ➡️ a kísérlet kudarca, A. elpusztul
Ch. felkeresi az anyját, akiről kiderül, hogy szenilis
utolsó labori vizsgálatok, Ch. dühöng
Alice látogatása, a szerelmük beteljesülése
folyamatos hanyatlás ➡️ Warren
Témák
Téma
Részletezés
Kinél? Hogyan?
a felnőtté válás allegóriája
öntudatra ébredés, függetlenedés, múltunk és jelenünk megismerése
Charlie változásának fokozatai, döntései Mit jelent embernek/felnőttnek lenni Ch. csak egy eset? – egyedi jelenség, egyedül van a problémáival
magas/alacsony intelligencia
Mit jelent az intelligencia? Mit jelen okosnak lenni? Mennyire fontos?
Ch. mindenhogy nehezen illeszkedik be, de végig tudásvágy jellemzi
érzelmi érettség
Mennyire (nem) jár együtt az intelligenciával? Mit jelent érzelmileg felnőttnek lenni? Hogyan fejleszthető?
Ch. végig küszködik veleí
az intelligencia és az érzelmek konfliktusa
Melyik teszi teljesebbé az életet? Melyikre érdemes hangsúlyt fektetni?
“De most már tudom, hogy egy dolog mindnyájuknak elkerülte a figyelmét: intelligencia és oktatás, amit nem fűt át emberszeretet, nem ér kutyagumit se!”
a tudomány Isten szerepe
Helyes-e, amit Ch-val tettek? Volt-e joguk hozzá? Mit érdemes feláldozni a tudomány oltárán?
Ch. kívülről láthatja korábbi énjét személyiségváltozás
Stílus
Jellemzők
Részletezés
Gondolatok
naplószerű
Előmeneteli jelentések
végig Ch-t követjük, fejlődése látszik a helyesírásában, mondatalkotásában, szóhasználatában
idejétmúlt?
1950-es, ‘60-as évek társadalma, a témák akkori ábrázolása
Miben lenne más, ha ma íródott volna? Alice + nők ábrázolásmódja? Ch múltja, anyja? Ma is hasonló sors jutna neki?
Mit gondolsz?
Mennyire volt számodra megrázó a történet? Mely részeit találtad szomorúnak, és melyeket felemelőnek?
Charlie életének mely eleme volt számodra a legérdekesebb?
Az intelligencia vajon mindig több fájdalommal jár?
Milyennek találtad Charlie és Alice, illetve Charlie és Fay kapcsolatát?
Milyennek találtad Charlie családját és főleg Rose-t? Milyen volt a család dinamikája? Volt, hogy meg tudtad érteni Rose-t? Hogyan változott meg az évek folyamán?
Miért olyan fontos Charlie-nak, hogy felfedje a kilétét az anyjának, és közben miért titkolja az apja előtt?
Charlie mennyiben Nemurék “teremtménye”? Önmaga-e igazán a műtét után? Mikor a leginkább önmaga? Tartozik valamivel Nemuréknak?
Szerinted Charlie felnő érzelmileg a regény végére? Hogyan értelmezhetjük a lezárást?
Hasznos lenne egy ilyen “okosító” eljárás? Mire lehetne használni? Milyen veszélyei lennének?